Ceny mieszkań stale idą w górę. Trzeci kwartał 2019 roku zakończył się podwyżkami zarówno na rynku wtórnym, jak i pierwotnym. Analiza przeprowadzona przez firmę Cenatorium i „Puls Biznesu” skupia się na największych polskich miastach, w których realizowanych jest najwięcej transakcji. Wyniki raportu przedstawiono na portalu Bankier.pl.
Warszawa to najdroższe miasto w Polsce. Ceny nieruchomości w ostatnim kwartale wzrosły od 1 do 7 proc. Największe podwyżki odnotowano w przypadku większych metraży. Średnio za metr kwadratowy mieszkania w stolicy trzeba zapłacić 8,5-10 tys. zł. Wpływ na cenę przede wszystkim ma lokalizacja mieszkania.
Spore podwyżki odnotowano również we Wrocławiu. Za duże mieszkania trzeba zapłacić nawet 8 proc. więcej niż jeszcze kilka miesięcy temu. Stolica Dolnego Śląska plasuje się w czołówce najdroższych mieszkań w Polsce, średnio za metr kwadratowy trzeba zapłacić 6,5 tys. zł.
Jeszcze drożej jest w Gdańsku, gdzie w większości przypadków metr kwadratowy kosztuje ponad 7 tys. złotych. Największy popyt jest na mieszkania 60-80 metrowe, które podrożały o ponad 10 proc.
W Krakowie stale rosną ceny kawalerek, w przypadku których za metr trzeba zapłacić prawie 8 tys. złotych. To o 5 procent więcej niż na początku roku. Sporo tańsze są większe mieszkania, których cena niewiele się zmieniła na przestrzeni ostatnich miesięcy. Lokale o metrażu nieprzekraczającym 70 mkw. średnio kosztują 6,8 tys. zł.
Stabilizacja cena mieszkań widoczna jest również w Poznaniu, gdzie podwyżki dotknęły tylko duże apartamenty. Średni koszt mieszkania w Poznaniu kształtuje się na poziomie 6,4 tys. zł za metr.
Stale najtańszym miastem wojewódzkim w branży nieruchomości jest Łódź. Tam również odnotowano podwyżki na poziomie 3-4 procent, jednak standardowy koszt mieszkania nie przekracza 4,3 tys. złotych.
Warto dodać, że w 2021 roku zaczną obowiązywać nowe warunki techniczne budowy mieszkań, co z pewnością wpłynie na ceny mieszkań. Ponadto eksperci dostrzegają pierwsze problemy na rynku aparthoteli, które mogą szybko stracić na popularności.