Loft, czyli mieszkanie na poddaszu lub strychu albo w kondygnacji fabryki, jest dziś niezwykle popularny. Dzieje się trak za sprawą oryginalnej przestrzeni mieszkalnej w postaci zaadaptowanych budynków poprzemysłowych, o nietypowej kubaturze, a także specyficznym klimacie i oryginalnej, zazwyczaj otwartej przestrzeni. Te cechy loftów przyciągają uwagę inwestorów oraz nabywców – niepokornych artystów, ludzi wolnych zawodów czy też biznesmenów.
Lofty kuszą swoim postindustrialnym klimatem połączonym z nowoczesnymi technologiami i już dziś zyskały miano synonimu miejskiego folkloru i prestiżu. Przeznaczone są dla indywidualistów, którzy chcą mieszkać w co najmniej czterech kondygnacjach oraz wśród okien zajmujących większą część ścian.
Loft to nie tylko prestiżowy adres, ale również i dobra inwestycja. Ich ceny z roku na rok rosną. Szczególnym zainteresowaniem inwestorów cieszą się dawne fabryki.
Ceny loftów windowane są ze względu na ich surowy, niepowtarzalny charakter ścian, ogromną przestrzeń, która pomieści antresolę, pracownię, olbrzymią kuchnię z wyspą, salon, wielką łazienkę czy salę ćwiczeń, a także zachowania elementów konstrukcyjnych w funkcji ozdobnej.
Wycenę mieszkania typu loft przeprowadza się mając na uwadze wiele czynników wewnętrznych, jak i zewnętrznych, które nie są w żaden sposób zależne od właścicieli czy inwestorów (lokalizacja, wiek mieszkania, dojazd do centrum, bezpieczeństwo okolicy, technologia budownictwa). Zazwyczaj lofty soft, czyli takie stylizowane na stare fabryczne mieszkania są o wiele droższe niż te tradycyjne zagospodarowane po starych budynkach przemysłowych.
Przy ustalaniu ceny za loft bierze się pod uwagę takie elementy jak:
- lokalizacja (wyżej wyceniane są dzielnice o większym prestiżu),
- powierzchnia (mniejsze powierzchnie są zazwyczaj droższe),
- czy jest to zakład przemysłowy przerobiony na luksusowy apartamentowiec czy tzw. soft loft, czyli lokal niewiele różniący się od normalnego mieszkania, budowany np. na terenach dawnych fabryk (jest on droższy niż normalny loft),
- kierunek, rozmieszczenie i ilość okien,
- rodzaje mediów (najbardziej pożądane są ekonomiczne oraz ekologiczne systemy),
- sąsiedztwo, czyli okolica loftu,
- widok z okien,
- rok budowy,
- aranżacja wnętrza,
- pomieszczenie przynależne (piwnica, garaż)
Przy ustalaniu ceny za loft główną rolę odgrywa wnętrze, które musi wyrażać industrialny design. W celu uzyskania wyższej kwoty stosuje się: dzielenie przestrzeni za pomocą szklanych tafli, monochromatyczne ściany, schody z elementami przemysłowymi (mogą być np. szklane, kratowane czy stalowe), ogromne okna, wysokie sufity (na 3 lub 4 metry), tarasy, antresole, betonowe lub ceglane ściany czy też nieosłonięte rury wentylacyjne.
Lofty kupują wyłącznie osoby zamożne, a koszt metra kwadratowego takiego lokalu oscyluje między 8 a 9 tys. zł.