Lokalizacja ważniejsza niż cena

Z badania „Finansowy Barometr ING” wynika, że Polacy poszukujący mieszkania najpierw wybierają interesującą ich lokalizację, a dopiero później sprawdzają ceny mieszkań w tej okolicy. W innych krajach europejskich pierwszym kryterium eliminacji jest cena przewyższająca możliwości finansowe kupującego. Dopiero potem dokonuje się wyboru wśród okolic dostępnych cenowo.

Z czego to wynika? Między innymi z tego, że Polacy silnie przywiązują się do miejsca i są mało skłonni do przeprowadzek. Dane Eurostatu wskazują, że w ciągu ostatnich 5 lat zaledwie co dziesiąty Polak się przeprowadził. Mieszkańcy naszego kraju zakładają, że jeśli już kupują mieszkanie, ma ono być na całe życie. Poza tym w Polsce przywiązuje się znacznie większą wagę do własności niż w np. w Niemczech czy Austrii. Rynek najmu jest zdecydowanie mniej rozwinięty – także ze względu na wysokie koszty najmu, nieraz przewyższające ratę kredytu.

arrow123/bigstockphoto.com

Mimo wspomnianej niechęci do przeprowadzek, Polacy liczą się z tym, że kiedyś mogą chcieć sprzedać mieszkanie lub komuś je wynająć. Dlatego starają się tak je wybrać, by nie straciło na wartości. Najlepszą gwarancją względnie stałej ceny mieszkania i znalezienia na nie chętnych jest właśnie dobra lokalizacja. Jest to szczególnie istotne dla inwestorów kupujących mieszkania pod wynajem.

Istotnym czynnikiem są także koszty związane z dojazdami. Polacy biorą pod uwagę nie tylko cenę samego mieszkania, lecz także kwoty, które musieliby wydać na paliwo bądź bilety komunikacji miejskiej, nie mówiąc już o czasie, który trzeba poświęcić na dojazdy do miejsca pracy i innych ważnych punktów miasta. Nie oznacza to, że dobra lokalizacja musi koniecznie znajdować się w centrum lub w pobliżu – liczą się dogodne połączenia komunikacyjne. Ważne jest też, by wszystko, co potrzebne do życia (sklepy, punkty usługowe, przedszkola, szkoły itp.) znajdowało się jak najbliżej miejsca zamieszkania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *