Operat szacunkowy jest to pisemna autorska opinia rzeczoznawcy majątkowego stanowiąca o wartości przedmiotu wyceny i będąca dokumentem urzędowym. Zawiera istotne informacje uzyskane podczas szacowania nieruchomości. Może być sporządzany wyłącznie w formie pisemnej, a treść jego powinna być sporządzona zgodnie z przepisami prawa i standardami zawodowymi z uwzględnieniem zasad dobrej praktyki zawodowej. Zawarte informacje powinny być przedstawione przejrzyście w sposób umożliwiający ich jednoznaczną interpretację.
Operat szacunkowy jest dowodem, dlatego jego forma i treść powinna być ujednolicona, niezależna od miejsca sporządzenia i rzeczoznawców majątkowych.
W sytuacji gdy autorami operatu szacunkowego jest więcej niż jeden rzeczoznawca, dopuszczalna jest częściowa odpowiedzialność za czynności odrębnie wykonane przez poszczególnych rzeczoznawców. Jeżeli występują rozbieżności w opiniach rzeczoznawców majątkowych, dotyczących wartości tej samej nieruchomości, oceny dokonuje organizacja zawodowa rzeczoznawców majątkowych.
Operat w treści zawiera niezbędne informacje dotyczące wykonywania wyceny nieruchomości w tym podstawy prawne, rozwiązania merytoryczne, przedstawienie toku obliczeń wyniku końcowego.
Operat szacunkowy zawiera informacje:
- określenie celu wyceny,
- opis stanu nieruchomości,
- określenie nieruchomości i zakresu wyceny,
- podstawę formalną wyceny nieruchomości oraz źródła danych o nieruchomości,
- ustalenie daty określenia wartości nieruchomości,
- wskazanie przeznaczenia wycenianej nieruchomości wynikającego z planu miejscowego lub z innych dokumentów,
- wskazanie rodzaju określanej wartości, wyboru podejścia, metody i techniki szacowania,
- analizę i charakterystykę rynku nieruchomości w zakresie dotyczącym celu i sposobu wyceny,
- wynik wyceny nieruchomości z przedstawieniem obliczeń wartości nieruchomości
Operat szacunkowy może podlegać aktualizacji do 2 lat od jego sporządzenia i musi być wykonany przez tego samego rzeczoznawcę. Następuje to przez umieszczenie stosownej klauzuli zgodnie z art. 156 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.).
Aktualizacja polega na:
- potwierdzeniu aktualizacji wyceny,
- określeniu nowej wartości nieruchomości, zaktualizowanej na datę dokonywania aktualizacji.
Operat szacunkowy wymagany jest przy:
- zabezpieczeniu kredytu – bank wymaga przedstawienia operatu, przedstawiającego aktualną wartość nieruchomości,stanowiącej zabezpieczenie hipoteczne;
- ustalenie ceny sprzedaży/kupna nieruchomości,
- podziale majątku; ustalaniu wartości masy spadkowej, darowizny,
- określeniu odszkodowania,
- aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste
- egzekucji z nieruchomości.
Mam szybkie pytanko. Jakie dokumenty są niezbędne do wykonania operatu i kto powinien zadbać o ich przygotowanie – czy są wliczone w cenę wykonania operatu?