Sąsiedztwo supermarketu podwyższa cenę nieruchomości

dolgachov/bigstockphoto.com

Wycena domu lub mieszkania polega na porównaniu nieruchomości o podobnych cechach w celu ustalenia wartości nieruchomości szacowanej. Okazuje się, że pewien czynnik podnosi ich wartość, a mianowicie bliskość sklepów znanych sieci.

Z raportu przedstawionego przez Lloyds Bank wynika, że bliskość sklepu sieci spożywczej wpływa na zwiększenie ceny nieruchomości. W Wielkiej Brytanii na przykład, w przeciągu czterech lat najwięcej na wartości zyskały domy i mieszkania położone w pobliżu sklepów takich jak Aldi, Asda i Lidl. Okazuje się, że domy, które leżą w pobliżu tych sklepów, w niewielkiej odległości umożliwiającej dojście pieszo, są droższe o ok. 21,5 tysięcy funtów od nieruchomości, które takich sieci w pobliżu nie mają. Na jeszcze wyższe ceny mają szansę nieruchomości położone blisko sieci Marks & Spencer, Sainsbury’s lub Waitrose.

Atrakcyjność domów położonych w pobliżu sieciówek wyrażona jest w funtach i przedstawia się następująco:

  • położone w pobliżu Waitrose – droższe o 43,6 tysięcy funtów,
  • położone w pobliżu Marks & Spencer – droższe o 40,1 tysięcy funtów,
  • położone w pobliżu Sainsbury’s – droższe o 32,7 tysięcy funtów,
  • położone w pobliżu Tesco – droższe o 21,4 tysięcy funtów.

Z raportu wynika, że na cenę nieruchomości nie wpływa wielkość pobliskiego sklepu. Znaczenie ma jednak, aby był to sklep z segmentu ekonomicznego, a nie z sieci premium. Największy wzrost odnotowano właśnie wśród mieszkań znajdujących się w pobliżu sklepów takich jak Aldi, Asda, Lidl, czy Morrisons. Zauważono tu wzrost na poziomie 15 % w ostatnich czterech latach. Dla porównania – nieruchomości położone w sąsiedztwie innych supermarketów podrożały w tym czasie o 10%.
Wniosek z danych przedstawionych w raporcie jest jasny – bliskość supermarketu, szczególnie takiego z segmentu ekonomicznego – wpływa na zwiększenie wartości nieruchomości.

Jak to wygląda w Polsce? Brak jest tak szczegółowego raportu w tym zakresie, jednak nie trzeba analizować procentowych danych, aby ustalić, że bliskość sklepu spożywczego jest argumentem, którego sprzedawcy bardzo często używają w swoich ofertach. Z pewnością jest to czynnik, który podnosi atrakcyjność mieszkania czy domu, w efekcie wpływając pośrednio na jego cenę. Bliskość sklepu, szczególnie popularnej, cenionej sieci, z reguły oznacza rozwiniętą infrastrukturę, a to z kolei przekłada się na zwiększenie komfortu codziennego życia, za co nabywcy są w stanie więcej zapłacić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *